zondag 4 mei 2014

Over waarom verstorende innovaties verstoord worden

Ontwikkelingen gaan snel ja. Dat weten we nou wel. Ontwikkelingen gaan zo snel dat we ze helemaal niet meer zo waarderen. Ik zit hier op de bank een film te kijken, een blog te schrijven, google alles wat ik niet weet, kijk tussendoor even op NetTV hoe lang de film nog duurt en wat hierna komt, krijg een melding binnen van Burgernet op mijn iPhone dat er iemand gezocht wordt hier in de buurt, zie op mijn tablet dat er iemand reageert op mijn bericht op Facebook... Niets geks...
De stoommachine zette de wereld op zijn kop. Alles werd anders. De industriƫle revolutie. In een verder verleden hadden we al wat andere revoluties die een heel tijdperk kenmerkten: het gebruik van steen en ijzer, de kolonisatie, de wereldhandel in kruiden en specerijen.
Toen de CD-speler uit kwam, was dat groot nieuws. Muziek op een schijfje! Met een laser! Digitaal! Huh!?

De laatste tijd hoor ik telkens de term 'disruptive innovation'. Ik moest het even opzoeken, maar het gaat er dus om dat een nieuwe ontwikkeling een markt verandert doordat het nieuwe product een oud product vervangt. OK, helder. De CD-speler voor het cassettedeck dus. Maar waarom is dat nu ineens zo hip? Toen ik vandaag dit interview beluisterde, begreep ik het.

Lees verder op bijoeben.nl.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten